top of page

חשיפה לשמש יכולה להציל חיים!


מה הקשר בין שמש למצב הרוח שלי? האם חשיפה לשמש היא מסוכנת כפי שאנו מורגלים לחשוב?

האם הליכה של כמה מטרים מהבית לאוטו נחשף מספיק?


הכתוב בהמשך נועד לעשות קצת סדר בין הדברים. מעכשיו אולי תחשבו קצת אחרת.


מה זה ויטמין D?

ויטמין D הוא ההורמון המיוצר בגוף בתגובה לחשיפה לאור השמש.

ויטמין D שייך לקבוצת ויטמינים מסיסי שומן ולכן הוא זקוק לשומן ליעילות ספיגתו, הגוף מייצר את הויטמין דרך חשיפת העור והעיניים לקרני השמש (UVB), הובלת הויטמין לזרם הדם ומשם לכבד אשר ממיר אותו להורמון קלצידיול (או 25 הידרוקסיויטמין D), בהמשך בכליות הוא הופך להורמון פעיל השם קלצטריול ומשם מובל לרקמות השונות.


יעילות ספיגת ויטמין D בגוף מושפעת בין היתר מכמות ועוצמת קרינת קרני ה-UV של השמש, המיקום על פני כדור הארץ בקו רוחב גיאוגרפי, עונת השנה וצבע העור.


מחקרים מצאו קשר הדוק בין חוסר בוויטמין D בגוף למחלות אוטואימוניות, מחלות זיהומיות וסרטן.


מחקרים גילו כי ויטמין D מחזק את פעילות הפפטידים במערכת החיסונית האחראית על השמדת הפתוגנים – מחוללי מחלות כדוגמת חיידקים, פטריות, וירוסים וכדומה.

פפטידים, המיוצרים על ידי מערכת החיסון ומורכבים מחומצות אמינו, מעניקים הגנה לגוף מפני מזהמים על ידי כך שהם פורצים והורסים את קרום התא שלהם.


בנוסף, ויטמין D חיוני ביותר למטבוליזם של הסידן ובלעדיו לא תיתכן ספיגת הסידן מהמעיים. דבר אשר עלול להוביל לפגיעה בעצמות ובשיניים ואף בשרירים.

ויטמין השמש גם מסייע בשיפור מצב רוח, שיפור איכות השינה בלילה, מניעת מחלות וביניהן אוסטאופורוזיס ורככת, חוסר איזון בבלוטת התריס, מחלות עור, איזון לחץ דם, חיזוק מערכת החיסון, מניעת עששת ובעיות חניכיים, איזון רמות ההורמונים ואף מניעת סרטן.


לשמחתנו, בארץ ישראל יש שפע של שמש. בכל עונות השנה וחשיפה יום יומית של 20 דקות לפחות מומלצת מאוד.


כל מי שמטרתו העלאת רמות ויטמין D בגוף ואיזון מערכת הורמונלית ושאר מערכות הגוף - ממליצה לכם ליישם את הכללים הבאים:


  1. היחשפו מדי יום לשמש. אם אתם יכולים בשעות הצהריים מה טוב אך אצל רבים זה לא אפשרי ולכן השתדלו לצאת בשעות הבוקר או בשעות בין ערביים (כשהשמש עדיין נמצאת לה בשמיים). גם אם אתם עובדים במשרדים מהבוקר עד הערב, קחו חצי שעה לפני תחילת היום ועשו סיבוב בחוץ, צאו בהפסקת הצהריים לנשום אויר בחוץ, החנו את הרכב רחוק/ רדו מספר תחנות לפני באוטובוס ונצלו את זמן ההליכה לחשיפה הגונה וטובה לשמש.

  2. הפסיקו את השימוש בקרם הגנה. אין הקרם מגן מנזקי השמש אלא רק מונע את שרפת העור. הקפידו בשעות החמות _כשהשמש יוקדת באמצע השמיים) להיות בצל, ללכת עם שמשיה, ללבוש בגדים ארוכים ודקים אשר יגנו עליכם. ובשעות המוקדמות והמאוחרות של היום - היחשפו לשמש ללא חשש. נכון שהיא חזקה, נכון שהיא חמה, אך בלעדיה לא נתקיים. ואף תוסף סנטטי כזה או אחר לא יעשה את מה שהיא עושה בצורה הטובה ביותר. בקרם הגנה, מכל סוג שהוא, מכיל רכיבים רעילים המשבשים את הפעילות ההורמונלית, מחלישים את מערכת החיסון, מגדילים סיכון לגידולים סרטניים. אגב, גם קרם מיוחד לתינוקות מכיל רכיבים אלו ברמה כזו או אחרת.

  3. נסו להפחית את השימוש בסבון. אין צורך להסתבן מספר פעמיים ביום. ואם מסתבנים, אין צורך לסבן את כל הגוף אלא רק את האיברים אשר אינם חשופים לשמש. כך שכבת השומן הטבעית תישאר על העור ותאפשר את ספיגת הויטמין מהשמש.

  4. הורידו את משקפי השמש. כן כן, גם משקפי השמש מפריעים לספיגה. הויטמין נספג גם דרך העיניים ומשקפי שמש אשר חוסמות קרינת UVB מונעות ייצור ויטמין D באזור זה. חשיפה מלאה של האור הטבעי של השמש על העיניים (כולל גלים אולטרה סגולים ואינפרה אדומים) ממלאת תפקיד חיוני בכימיה של הגוף.

  5. סיבה נוספת להורדת משקפי השמש או לכל הפחות הפחתת השימוש והתלות בהן היא שמשקפי השמש מטילים צל על עינינו, והצל הזה גורם לבלוטת יותרת המוח לחשוב שאנחנו באמת ובתמים עומדים בצל. התוצאה היא שאף שאנחנו בשמש, הבלוטה משחררת פחות הורמונים וכך פחות מלנין מופרש. פחות מלנין פירושו שאנחנו בסיכון גבוה יותר להיכוות בשמש. וככל שנכווים יותר בשמש, כך עולה הסיכוי שנחלה בסוגים מסוימים של סרטן העור.

  6. כהי העור, שימו לב - בגופכם יש יותר מלנין (הגורם לצבע עור כהה) והוא חוסם את מרבית קרני ה UVB ולכן תזדקקו ליותר זמן חשיפה לשמש בכדי להגיע לרמת הויטמין הרצויה.

  7. אם השמש גורמת לכם להזיע כהוגן וזה מפריע לכם (למשל כשיש אטופיק דרמטיטיס וההזעה גורמת לגירוד ופצעים או כשיש טרשת נפוצה והחום מחמיר את הסימפטומים) - לכו לים. בשעות הבוקר או בין ערביים, הרוח מצננת, השמש קורנת ובנוסף תהנו מאויר נקי וצלול, מבטיחה שהוא יותר טוב ממה שנושמים בעיר.


"שמש צדקה ומרפא בכנפיה" (מלאכי ג, כ)


השמש היא מבורכת ומעניקה לנו חיים. צאו לשמש, לפחות 4 פעמים בשבוע, לחצי שעה.

*מי שעבר טיפולי לייזר להסרת משקפיים, מומלץ להשתמש במשקפיים עם ציפוי ייחודי.

*הכתוב לעיל מופנה לאדם שאינו סובל ממחלה אשר אינה מאפשרת חשיפה לשמש - כל מקרה לגופו.


מטרתנו היא לא להיכוות מהשמש אלא להיחשף אליה בהתמדה ובחוכמה ובכך לאפשר לגופנו לעשות את מה שהוא צריך בצורה הטובה ביותר.



*כל הכתוב לעיל הנו למטרות מידע בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ או טיפול הניתן על יד מטפל מוסמך. אין להשתמש במידע זה לאבחון או טיפול בבעיה או במחלה. 

רוצים להצטרף לרשימת התפוצה שלי ולשמוע עוד על בריאות טבעית?

bottom of page