top of page

האם התזונה משפיעה על מצב הרוח שלנו?


.

שינוי של הבחירות התזונתיות היום יומיות שלנו ישפיע על הזיכרון, ההתנהגות, יכולת הלמידה ומצב הרוח שלנו מכיוון שחסרים בוויטמינים ומינרלים משפיעים על מבנה המוח ופעילותו באופן ישיר.


בעבר נחשבו הקרומים העוטפים את המוח ויוצרים את מחסום הדם-מוח (Blood Brain Barrier), כמחסום מפני השפעתן של תנודות בצריכה של רכיבי תזונה שונים.

כיום ידוע כי רכיבי תזונה כוויטמיני B ו- C ומינרלים כברזל וסלניום חודרים את מחסום ה BBB ומשפיעים השפעה ישירה על המוח וכתוצאה מכך על מצב הרוח, הזיכרון וההתנהגות ואף על מספר הפרעות רגשיות אשר נחשבו בעבר לבלתי-הפיכות.

תאי העצב (נוירונים) הם היחידה הבסיסית של המוח אשר מפרישים נוירו טרנסמיטורים ואלו משמשים כמעבירי אותות מנוירון אחד לאחר או מנוירון לשריר או בלוטה הורמונלית.

הנוירו טרנסמיטורים הם חומרים האחראיים לוויסות תהליכים התנהגותיים ופיזיולוגיים כמו דיכאון, חרדה, זיכרון, וריכוז. לייצור הנוירו-טרנסמיטורים יש צורך ברכיבים תזונתיים שונים.


כיצד תזונה נכונה יכולה להשפיע על הנוירו טרנסמיטורים ותפקודו התקין של המוח?

ישנם מספר ויטמינים ומינרלים כגון B1 ,B2, B6 ,B12 וחומצה פולית, ויטמין C ומגנזיום, אשר להם תפקיד חשוב בייצורם של הנוירו-טרנסמיטורים.

ברזל חשוב לפעילותם של הנוירוטרנסמיטורים וסלניום מגן עליהם מפני נזקי חמצון ורדיקלים חופשיים.

כאשר התפריט שלנו מורכב מכמות לא מספקת של רכיבים אלו עלול להיווצר חסר בנוירו טרנסמיטורים או בליקוי באכסונם ובכך להשפיע על מצב רוח והתנהגות.

בנוסף, צריכת-יתר או הגבלה דרסטית של שומן או פחמימות עלולה לגרום לחוסר איזון בפעולת הנוירו טרנסמיטורים ובכך לשנות את מצב הרוח.


משלב ההתעברות מתחילה להתפתח מערכת העצבים והתפתחות זו תלויה ברמות תקינות של רכיבי תזונה שונים כגון ויטמין B6, B12, חומצה פולית ויוד. חוסר באחד מרכיבים אלו עלול לגרום נזק בלתי הפיך ובכך לגרום לליקוי בתפקוד המנטאלי וההתנהגותי.


חוסרים בויטמינים ממשפחת ויטמיני B כמו B1, B2, B3, B6, חומצה פולית וB12 יכולים להוביל לדיכאון, היסטריה, עייפות, חוסר תאבון, בלבול, תחושת עקצוץ ונימול בידיים וברגליים, ירידה בזיכרון, עצבנות, חוסר יציבות רגשית (מצבי רוח משתנים), אגרסיביות, פגיעה בריכוז, נדודי שינה ואף פראנויה.


גם רמות נמוכות של ויטמין C, ויטמין E וברזל מקושרות לדיכאון, מצבי רוח, ירידה בתפקוד המנטלי, ירידה בריכוז וחרדה.

מחקרים שונים מראים כי גם למינרל סלניום יש קשר למצב הרוח שלנו.


למה מזון מתועש הוא בעייתי לנו?

במזון מתועש לרוב יש גם חומרי טעם, ריח וצבע וחומרים משמרים אשר משפיעים על פעילות תקינה של הנוירו טרנסמיטורים כמו יכולת לחסום חלק מקליטת המסרים המועברים מנוירון לנוירון ואף להשפיע על האנזימים האמורים לפקח על פירוקם של אותם נוירו-טרנסמיטורים הנמצאים במרווח שבין הנוירונים.

השפעות אלו לרוב יבואו לידי ביטוי בשינויים במצב הרוח, בהתנהגות ובחשיבה.


בנוסף, ישנן תרופות אשר משפיעות על מערכת העצבים כתופעת לוואי על ידי פגיעה בחילוף החומרים של הויטמינים בגוף וכתוצאה מכך יש ייצור לקוי ולא מספק של נוירו טרנסמיטורים. לדוגמה גלולות למניעת הריון ותכשירי אסטרוגן.


לסיכום

תזונה נכונה, טבעית ונקייה המכילה כמות אופטימלית ואיכותית של רכיבי תזונה עליהם דיברנו במאמר יכולה להשפיע באופן ישיר על בצבנו הרגשי והמנטלי.

כמובן שיש לחיי היומיום השפעה גם כן אך יש בידנו את היכולת לשנות, לקחת את האחריות על התזונה שלנו ועל מה שאנו מכניסים לגופנו וכך לשנות את התמונה כולה.


תפריט דל בשומנים, מלח, סוכר וחלבונים, ועשיר בוויטמינים מינרלים וסיבים תזונתיים הוא כלי עזר להתמודדות טובה יותר עם מצבי מתח וחרדה.

כמו-כן כדאי לבצע פעילות גופנית באופן יומיומי. מחקרים רבים מוכיחים את השפעתה על מצבים נפשיים כגון חרדה ודיכאון.

בנוסף, כדאי להפחית ואף להימנע מצריכת אלכוהול וטבק, להימנע מחשיפה הידועה כגורמת לנזק עצבי ולליקויים מוחיים. להפחית ככל הניתן שימוש בתרופות ולאמץ טכניקות להתמודדות יעילה עם מצבי לחץ.


רוצים להצטרף לרשימת התפוצה שלי ולשמוע עוד על בריאות טבעית?

bottom of page