top of page

אלרגיות ורגישויות במזון


הרבה פעמים אנחנו מתייחסים לבריאות בתור היעדר מחלה. אם אנחנו לא חולים, משמע אנחנו בריאים ויותר מזה כבר לא ראוי לבקש. העובדה שאנחנו לא חולים היא מבורכת ועם זאת אנחנו יכולים לבקש יותר! להיות חזקים, אנרגטיים, חיוניים, ללא כל מיני כאבים ותופעות מחלישות ומציקות אשר התרגלנו לחיות לצידם.


אולי בראשכם עולה עכשיו המחשבה שאין חיה כזו! תמיד יהיו תסמינים קטנים ומעצבנים שלמדנו לקבל כי ככה זה. אז אני פה להגיד לכם שיש דבר כזה. אפשר להיות בריאים יותר. ברגע שתחוו זאת, אתם תבינו על מה אני מדברת. פתאום תרגישו טוב יותר!


המזון שאנו אוכלים בונה אותנו, מעניק לנו אנרגיה בכדי שנמשיך לפעול. ומה אם נבין שיש מזונות אהובים אותם אנו אוכלים על בסיס יומי והם גורמים לנו לחיות פחות טוב? גורמים לכך שהפוטנציאל שלנו לחיות חיים מלאי אנרגיה ונטולי כאבים לא יכול להיות ממומש?


יש אפשרות שכל אחד ואחד מכם אוכל מזון שלא מתאים לו. לא תמיד מרגישים זאת באופן מיידי או באופן חמור אך הפגיעה היא מתמשכת ולאורך זמן עלולה להוביל לבעיות בריאות כרוניות כמו מיגרנות, כאבי ראש, מעי רגיש/רגיז, עייפות כרונית, כאבי מפרקים ואסתמה.


ישנם חומרים אלרגניים רבים כמו חומרי הניקוי וחומרים הנישאים באויר, אך הנפוץ ביותר הוא המזון אותו אנו אוכלים.

הורדת המזונות המעוררים בכם תגובה אלרגית מהתפריט היומי יכול לשפר משמעותית את הרגשתכם.


כשיש אלרגיה למזון מסוים, מערכת החיסון מייצרת נוגדנים אשר מתקיפים חלק מהחלבונים שנמצאים במזון. ישנם מצבים בהם לא מתרחשת תגובה חיסונית הניתנת לאיתור או למדידה אך התסמינים ממשיכים להופיע. מצבים אלן מוגדרים כאי סבילות למזון (ללא תגובה חיסונית).

אוסיף ואומר שלעתים קרובות, אלה הסובלים מאלרגיות למזון יהיו רגישים במיוחד לחומרים כימיים המוספים למזון - צבעי מאכל, חומרים משמרים, חומרים מתחלבים וחומרי טעם וריח.


אלרגיה למזון מתפתחת כאשר המזון מכיל חלבון שהגוף לא אוהב ולכן מגיב אליו בהתאם.

ברוב המקרים, אלרגיה למזון מתפתחת כאשר המעי הופך לחדיר או דליף וזאת עקב  שימוש באנטיביוטיקה, אלכוהול בכמויות גדולות, זיהומים במעיים, לחץ גופני או נפשי מוגבר.

במקרה כזה, החלבונים הבעייתיים דולפים לזרם הדם, מעוררים את מערכת החיסון והיא בתורה מצמידה נוגדנים לחלבונים הללו. בתהליך השמדת החלבון על ידי תאי הדם הלבנים משתחררים חומרים כימיים, כגון הסטמין, והם גורמים לתסמינים המורגשים כאלרגיה.


ישנם 2 סוגי אלרגיה:

אלרגיה מידית - IgE ואלרגיה מאוחרת- IgG.

באלרגיה מידית נראה התבטאות מידית וברורה. אלרגיה זו נדירה יותר ופחות מ- 5% מכלל האוכלוסייה סובלת ממנה.

לרוב התסמינים יבואו לידי ביטוי על העור (פריחה/אקזמה), במעיים (הקאה/בחילה/כאבי בטן/נפיחות/צרבת/קשיי עיכול/עצירות/שלשול) ובדרכי הנשימה (שיעול/צפצוף/התעטשויות/גודש באף).

בין המחלות היכולות להיגרם מאלרגיה זו נכללות גם אפילפסיה, קרוהן, קוליטיס כיבית, זיהומים חוזרים בדרכי השתן ופסוריאזיס.

במצב הקשה אותו לא מאחלת לאף אחד, יכול להופיע גם שוק אנאפילקטי (התנפחות הגרו והפה עד למחנק, ירידה מהירה בלחץ הדם, הפרעות בקצב הלב ואיבוד הכרה).


באלרגיה מאוחרת נראה תסמינים אף יומיים לאחר אכילת המזון האלרגני. אלרגיה זו שכיחה מאוד ויותר מ- 70% מכלל האוכלוסייה סובלת ממנה.

באלרגיה זו מערכת החיסון פועלת באופן הלוקח יותר זמן ולכן התסמינים יכולים להופיע מאוחר יותר.

התגובה יכולה להשפיע על כל איבר או רקמה בגוף.

הרשימה היא ארוכה ביותר החל מנזלת כרונית, הרטבת לילה, מיגרנות, אנמיה, דלקות אוזניים והפרעות קשב וריכוז, ועד דיכאון, התקפי פאניקה, פיברומיאלגיה, דלקת מפרקים שגרונית והפרעות בשינה.


בין הגורמים המגבירים את הסיכון לפתח אלרגיה נכללים:

  • עיכול לקוי וחוסר בחיידקים ידידותיים במעיים

  • תסמונת המעי הדליף

  • חוסר ברכיבים תזונתיים חיוניים בשל תזונה לא מאוזנת.

  • שימוש באנטיביוטיקה וסותרי חומצה

  • שימוש בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות

  • אלכוהול


מתוך הכתוב לעיל ניתן להבין שבעזרת הסרת מזונות הבעייתיים לכם, ושינוי התפריט היומי לכזה המורכב ממזון טבעי, לא מעובד, אשר מכיל הרבה מזון חי וטרי ישפר את מצבכם באופן פלאי.


הנה לכם מספר טיפים לשיפור המצב:


# חלב פרה הוא הוא המזון האלרגני הנפוץ ביותר! נסו להוריד אותו מהתפריט לחלוטין. להרבה מכם זה לא דבר קל בכלל, אך יכול לעשות פלאים. נסו ותיווכחו.

שימו לב שחלבון חלב/מי גבינה/קזאין  מופיע במזונות קנויים רבים ועל כן יש לבדוק את התוויות על גבי המוצרים אותם אתם רוכשים.

{לאחר שהאדם מפסיק לינוק (בסביבות גיל שנתיים), הגוף מפסיק לייצר לקטאז, אנזים הדרוש לעיכול לקטוז (סוכר החלב). תהליך זה מעיד על כך שבני האדם לא נועדו לשתות חלב של כל חיה אחרת}. 


# אנשים רבים סובלים מאלרגיה לחיטה ולדגנים נוספים המכילים גלוטן והם אינם חולים בצליאק. אלרגיה זו יכולה לגרום לאנמיה, עייפות כרונית, סינוסיטיס ודלקת אוזניים כרונית, כיבים בפה, אוסטיאופורוזיס, נפיחות בבטן, קרוהן, דיכאון והפרעות קשב וריכוז. לדעתי אלו הן סיבות מספקות בכדי להתקדם ולהוריד את הלחם מהתפריט. לפחות לתקופה. לאחר מכן תוכלו לדעת היטב אם הגלוטן קשור לסימפטומים מהם אתם סובלים או לא.


# שמרים, נמצאים שניים ברשימה של הגורמים לאלרגיה במזון. הם הנמצאים בלחם, רוטב סויה, בירה ויין. חשוב לציין שלעתים מעבר ללחם מחמצת יסייע בעניין אך לא תמיד. הרגישות יכולה להופיע גם בחשיפה לשמרים הטבעיים. ובנוגע ליין - אלכוהול מגרה את מערכת העיכול וכתוצאה מכך מגביר את חדירות המעיים לחלבונים מעוכלים למחצה. תהליך זה מגביר את הסיכון לפתח תגובות אלרגיות למזונות שונים.


ישנם כמובן מזונות נוספים אשר יכולים לגרום לאלרגיה אך אני ממליצה להתחיל בנפוצים ביותר. אין מה להפסיד. רק תועלת יכולה לבוא משינוי שכזה.

ואם הבעיה היא בלחם ואתם מעוניינים בלחם ללא שמרים וללא גלוטן - מוזמנים לנסות את המתכון הזה.


מאחלת לכם רק בריאות!

אם המאמר יסייע לסובבים אתכם, אתם מוזמנים לשתף.



*כל הכתוב לעיל הנו למטרות מידע בלבד ואינו משמש כתחליף לייעוץ או טיפול הניתן על יד מטפל מוסמך. אין להשתמש במידע זה לאבחון או טיפול בבעיה או במחלה. 

רוצים להצטרף לרשימת התפוצה שלי ולשמוע עוד על בריאות טבעית?

bottom of page