10 טיפים כיצד להימנע מבעיות בשיניים בתזונה עשירה בפירות / RAW VEGAN DIET


רבי ם חוששים ממעבר לתזונה עתירת פירות מהחשש לפגיעה בשיניים.

אני כותבת מילים אלו למענכם.


מנסיוני האישי - אני אוכלת תזונה צמחית, חיה ועתירת פירות כבר מעל 9 שנים ושיניי לא נפגעו אלא להיפך. הן חזקות, בריאות והביקור השגרתי אצל רופא השיניים נגמר תוך מספר דקות.


נכון הדבר שסוכר הוא אוכל לבקטריות אשר נמצאות בחלל הפה. וכמו סוכר מעובד, גם סוכר פירות מהווה אוכל עבור אותן בקטריות.

החשש הוא מובן בהחלט.

אך עם זאת, ישנן פעולות ועקרונות אשר כדאי לשים דגש עליהם בכדי להימנע מבעיות שכאלו.

הכתוב בהמשך מיועד לאנשים שאוכלים אוכל צמחי, חי ולא מעובד, עשיר בפחמימות - high carb low fat raw vegan diet, לאלו שבשלבי מעבר לתזונה ולאלו שפשוט אוכלים הרבה פירות :)



1. חומצה ציטרית.

פירות ממשפחת ההדרים מכילים חומצה ציטרית אשר מעניקה לפירות אלו את טעמן החמוץ.

כמו לימון, ליים, תפוז, פומלה, פומלית, אשכולית…

חומצה ציטרית (חומצת לימון, מלח לימון) משמשת גם כחומר טעם וכחומר משמר במזונות מעובדים כמו ממרחים, משקאות קלים, משקאות אנרגיה ומשקאות ספורט. מסומן כ- E330.

חומצה זו פוגעת בזגוגית השן אשר מהווה ציפוי חלק וחזק ומגנה על השן.

הזגוגית נפגעת מחשיפה לחומצות המיוצרות בפה בעת האכילה.

פגיעה זו חושפת את השכבה העדינה של השן לבקטריות ומכאן הדרך לעששת וחורים היא קצרה במיוחד.

יש להקפיד על אכילת פירות הדר בשלים לחלוטין. רבים מהם נקטפים טרם זמנם ולכן עלולים לגרום לבעיות.

לאחר אכילת פירות חומציים (או מאכלים עם חומצה ציטרית) מומלץ מאוד לא לצחצח את השיניים אלא לשטוף את הפה עם מים מהחומצה ולאחר מכן לעשות מרווח עד לארוחה הבאה בכדי לאפשר לגוף לבנות את האמייל מחדש.


2. מזונות חומציים - מוצרים מן החי (ביצים, דגים, עוף, בשר ומוצרי חלב), דגנים ואגוזים.

מזונות אלו מעלים את רמת החומציות בגוף, מה שמוביל להפרשת סידן ומינרלים בסיסיים נוספים מן העצמות והשיניים במטרה לנטרל את הסביבה החומצית.

תזונה עתירה בשומן וחלבון מעל 15% מסך הקלוריות היומי עלולה לפגוע באמייל השן.


3. תזונה דלה בנוזלים.

כאשר לא שותים מספיק או כאשר התזונה מבוססת על מזונות מבושלים, מתובלים, מעובדים ומתועשים במקום להיות עשירה בפירות וירקות - הגוף מתייבש.

עקב המחסור בנוזלים, משתנה רמת ה PH בפה והופכת לחומצית יותר.


4. אכילת פירות בשלים.

הקפידו לא לאכול פירות בוסר מכיון שהם מכילים חומצות אשר פוגעות בשיניים. רובנו הורגלנו לאכול פירות לא בשלים אך יש לדעת שלפירות יש שלבי הבשלה ומומלץ להמתין עד שיבשילו.

כפי שלא אוכלים אבוקדו לפני שהוא מוכן לאכילה, כך גם עם שאר הפירות.

למשל בננה אשאר צריכות להופיע נקודות שחורות על הקליפה, אגס מזן קוסטיה שצריך להיות מעט רך ולקבל גוון צהוב כשהוא בשל ונקטרינה שצריכה להיות רכה למגע ומתוקה כשהיא בשלה ומוכנה לאכילה.



5. שתיית מיצי פירות על בסיס קבוע וצריכת עלים ירוקים.

אם שותים מיצים (עקב בעיות עיכול, בעיות בריאות אחרות, רצון לרדת במשקל) אני ממליצה לשתות מיצים ירוקים ולא מיצי פירות אשר מכילים הרבה סוכר ונטולי סיבים. הם מעלים את רמות הסוכר מהר בזרם הדם.

בכל מקרה, כדאי להעלות את כמות העלים הירוקים והירקות בתזונה אשר מכילים שפע מינרלים הנדרשים לבניית עצמות ושיניים חזקות.


6. אכילת נשנושים לאורך כל היום.

אכילת פירות ללא הפסקה לאורך כל היום מוציאה את רמת ה PH ברוק מאיזון וכך פוגעת באימייל של השיניים.

ממליצה לנסות לעשות מרווחים בין הארוחות של שעתיים לפחות ובכך לאפשר ל PH לחזור לאיזון.


7. פירות יבשים - משמש, דבלה, צימוק, אננס ועוד.

תמרים בניגוד לשאר המיובשים הם לרוב פרי חצי מיובש וכיום ניתן לרכוש תמר עסיסי אשר נגדד טרי מהעץ.

אך גם מהם אני לא ממליצה לצרוך ללא הגבלה לאורך זמן.

אני מניחה שרבים מכם אוכלים בתדירות גבוהה פירות יבשים.

נכון, הם טעימים, מתוקים, מרוכזים ומעניקים אנרגיה אך עם זאת הם נדבקים לשיניים ונתקעים במרווחים שבין השיניים.

במצב כזה הבקטריות בפה מתחילות לפרק את השאריות וליצור סביבה חומצית בפה.

אם בכל זאת בחרתם באכילת פירות יבשים, השתדלו לשטוף ולגרגר את הפה עם מים לאחר האכילה.

בנוסף, אני ממליצה להשרות את הפירות היבשים במים. בצורה כזו גם העיכול יהיה קל יותר וגם הסיכוי שהפירות ידבקו לשיניים מעט פוחת.


8. צחצוח שיניים.

כדאי לצחצח את השיניים עם מברשת רכה פעמיים ביום.

אני אוהבת להשתמש גם בסילונית בערב אשר מוציאה שאריות אוכל שמברשת השיניים לא מצליחה.

חוט דנטלי עלול ליצור כיסים בין השיניים ושאריות אוכל עלולות להאגר שם ולהוות ארוחה נהדרת לבקטריות גם כן.

אם בחרתם להשתמש בו בכל זאת, עשו זאת בעדינות יתרה.


9. רמות ויטמין D תקינות.

צאו לשמש וספגו ויטמין די. הוא הכרחי לבניית עצמות ושיניים חזקות.

עם זאת יש לשים לב להיחשף לשמש ללא קרם הגנה אך לא להגיע למצב של שריפת העור.

ומבלי לסבן לפני או אחרי את האזורים החשופים לשמש.

למאמר מפורט על ויטמין D יש ללחוץ כאן.


10. אגוזים וזרעים.

גם מזונות אלו נדבקים לשיניים.

ממליצה להמעיט את צריכתם ולא להתבסס עליהם בתזונה שלכם.

בנוסף, כדאי מאוד להשרות אותם במים. ל כ- 4-6 שעות. לאחר ההשרייה הם יהו יותר קלים לעיכול ופחות ידבקו לשיניים.

אגוזים וזרעים רבים הם חומציים. כדאי לבחור את אלו בעלי התגובה הבסיסית בגוף כמו שקדים, שומשום מלא, פיסטוק ומקדמיה טרייה.

רוצים להצטרף לרשימת התפוצה שלי ולשמוע עוד על בריאות טבעית?

  052-670-7577 (וואטסאפ בלבד)

© 2020 by Moran Bar Lev. Made by Alechka